Du har kanske hört talas om att du bör nischa din blogg, men både undrat vad det innebär att nischa en blogg och varför du ska nischa bloggen? Om du är intresserad av att nå ut genom din hemsida eller tjäna pengar på nätet är det viktigt att både nischa och förstå tankarna bakom för att lyckas.
[IMAGE=fimQR5dbyw4d.jpg]
Vad innebär en nischad blogg?
[IMAGE=d1nNKceI8KRO.jpg]
Att nischa en blogg innebär att din blogg handlar om ett särskilt ämne. Om du har en sajt som handlar om hundar har du å ena sidan en blogg som handlar om ett särskilt ämne, å andra sidan finns det många sajter som handlar om hundar. Det är lite som med ett företag, ditt företag måste stå ut från mängden! Om du har ett företag kan du låta https://www.capcito.com/sv sköta fakturering och andra ekonomiska tjänster, så kan du själv fokusera på själva företagandet. Det kan bli svårt att stå ut från konkurrensen när hundälskare googlar på ordet hund eller hundförsäkring. Det räcker inte med att du har tio längre artiklar, söta valpkort och några kortare filmsnuttar med hundar som leker – det finns en uppsjö av sådana sajter. Om du skriver om hundar måste du ha minst tjugo längre artiklar som är så bra att besökare gärna delar artiklarna med andra. Om du däremot nischar din hundblogg inom ämnet hundar, och bara skriver om en smal aspekt av hundägandet, så har du större chanser att verkligen få läsare. Om din blogg handlar om vad man ska tänka på när man ska köpa hund, har med orden köpa hund i webbadressen och bara skriver artiklar om att köpa hund, så kan du efter ett tag bli lite av en expert på området. När en person sedan söker på orden köpa hund finns det då en större chans att denne verkligen går in på just din sida, eftersom din blogg erbjuder lösningar på surfarens frågor.
[IMAGE=dYQ5J0eLHoi8.jpg]
Varför ska du nischa en blogg?
Det finns två orsaker till varför du ska nischa en blogg: besökarna och sökmotorerna – du behöver skapa en blogg som tilltalar båda, annars kommer den inte att växa. Besökarna behöver alltså förstå att din blogg handlar om att köpa hund, men det räcker inte för att de verkligen ska klicka in på din sida. För att få besökare måste också sökmotorerna, som Google, anse att din sida har något att erbjuda surfaren. Sökmotorer tycker om sidor som har längre artiklar, bra rubriker och där sökord och webbadress hänger ihop. Om din blogg heter ”köpa vovve” och har tjugo längre artiklar om att köpa en hund med rubriker som ”Hitta sötnosen”, ”Gör inte detta misstaget” och liknande meningar, så kommer du inte att premieras av sökmotorerna, d.v.s. hamna högt upp när en person söker på orden köpa hund. Du måste ha ett bloggnamn som passar till sökorden, samt också bra namn på dina artiklar. Istället för ”Hitta sötnosen” kan artikeln heta ”Hitta rätt hundras”; istället för ”Gör inte detta misstag” heter artikeln ”Fem misstag att undvika när du köper en hund”. Då blir din blogg både nischad för besökarna och för Google.